tisdag 9 november 2010
Bostadsområde inte avgörande för segregering
Svt Kunskapskanalen tycker jag är en bra kanal, även om jag inte är en daglig lyssnare/tittare. I oktober presenterades en rapport som granskat integration och segregation. Vad är det som påverkar och var ligger orsaken.
Slutsatsen enligt den forskningen var att segregerat boende är något som förmodligen kommer att fortsätta, var människor önskar att bosätta sig kan inte styras. Problemet uppstår när lediga lägenheter bara finns i slitna områden med dålig skötsel och låga medelinkomster. Men detta är ett socialt problem, inte ett integrationsproblem för invandrade, berättade föredragshållaren.
Största möjligheten att lyckas med god integration är skolan. Men då skall skolan vara en öppen och tillgänglig skola, med personal som har bred kunskap utifrån de behov som eleverna har. En gymnasieskola t.ex. har ett större upptagningsområde än mindre grundskolor som i första hand hämtar sina elever i närområdet. Men båda skolformerna har förutsättningar till att bedriva god integration för eleverna om man bara förmår ta tillvara mångfalden och ger eleverna den utbildning de behöver. Svensk skola har ju också uppdraget att hålla kontakt med både eleven och dess föräldrar, en sammanhållen skola.
När tillgång till utbildning inte skiljer mellan barn födda i Sverige eller boende i Sverige och födda i något annat land, lyckas integrationen.
Jag håller med om detta. Men min oro inför framtiden är att ojämlikheten ökar i idag i och med att skolor inte har ekonomiska möjligheter att anställa personal som har breda pedagogiska kunskaper och får tid att jobba med eleverna utifrån de behov varje unge har! (skattepengarna tryter ju i kommunerna pga minskat statligt stöd.., om inte kommunen höjer kommunalskatten för att försöka kompensera...).
Det är den sociala orättvisan som behöver bekämpas!
Slutsatsen enligt den forskningen var att segregerat boende är något som förmodligen kommer att fortsätta, var människor önskar att bosätta sig kan inte styras. Problemet uppstår när lediga lägenheter bara finns i slitna områden med dålig skötsel och låga medelinkomster. Men detta är ett socialt problem, inte ett integrationsproblem för invandrade, berättade föredragshållaren.
Största möjligheten att lyckas med god integration är skolan. Men då skall skolan vara en öppen och tillgänglig skola, med personal som har bred kunskap utifrån de behov som eleverna har. En gymnasieskola t.ex. har ett större upptagningsområde än mindre grundskolor som i första hand hämtar sina elever i närområdet. Men båda skolformerna har förutsättningar till att bedriva god integration för eleverna om man bara förmår ta tillvara mångfalden och ger eleverna den utbildning de behöver. Svensk skola har ju också uppdraget att hålla kontakt med både eleven och dess föräldrar, en sammanhållen skola.
När tillgång till utbildning inte skiljer mellan barn födda i Sverige eller boende i Sverige och födda i något annat land, lyckas integrationen.
Jag håller med om detta. Men min oro inför framtiden är att ojämlikheten ökar i idag i och med att skolor inte har ekonomiska möjligheter att anställa personal som har breda pedagogiska kunskaper och får tid att jobba med eleverna utifrån de behov varje unge har! (skattepengarna tryter ju i kommunerna pga minskat statligt stöd.., om inte kommunen höjer kommunalskatten för att försöka kompensera...).
Det är den sociala orättvisan som behöver bekämpas!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)