Kluriga elever har tänkt till om sin skolgård.
Jag hade en härlig dag med studiebesök på Rörstorpsskolan där jag fick följa med i undervisning, äta skollunch och hade mycket givande samtal med elever och personal. Vilka härliga ungar det finns, personal också för den delen.
Bland annat pratade 3:orna om vad de tyckte om sin skolgård och att det saknades klätterställning. Jag bad dem fundera lite över hur de ville ha sin skolgård och nu har jag fått sex fina teckningar från Ida, Elin, Emmy, Simon, Rivaldo och Emin.
Blå platta gungor är med flest gånger, sedan önskas Gungbräda, Linbana, Belysning (mörkt framför allt när fritidsbarnen leker på morgon/senare eftermiddag) och stor hög klätterställning eller klätterstänger. Rutschkana med tunnel samt fotbolls/basketplan med gräs och klocka. Ida påpekar också att det behövs fler cykelställ, det har hon rätt i när man ser alla cyklar utanför skolan.
Kopior på de fina teckningarna har jag skickat vidare till Barn- och utbildningsnämnden resp Tekniska Nämnden med uppmaningen att titta på dem innan man bygger om Rörstorpsskolans eller någon annan skolgård. Det finns behov av att förbättra flera skolgårdar i vår kommun, men var ligger renoveringspengarna i budgeten? Jag har inte hittat några. Det blir att bevaka detta i nästa års budgetarbete.
Bra att veta vad barn tycker! Skolgården är ju till för dem och möjligheten att kunna leka och röra på sig ökar motoriken och inlärningen, visar forskningen - även sunda förnuftet!
fredag 11 december 2009
söndag 6 december 2009
Inte mitt bord, men några jobbar på
Värnamo Kommun, tillsammans med 10 andra, är med i ett nätverk kallat Entreprenörsregionen. I veckan hade vi sammanträdet i Stockholm, besökte Tillväxtverket och fick information om Högdahls utredning, ”Se medborgaren för bättre offentlig service”, intressant.
När vi ändå träffade folk från Näringsdepartementet, Tillväxtverket och riksdagen passade jag på att ställa den akuta frågan vi kämpar med angående fordonsindustrins nedgång. Vad och hur jobbar regering och myndigheter med att stödja Saab så att man kan fortsätta verksamheten och dessutom utveckla den?
”Inte mitt bord, men några jobbar på” blev svaret. Jag har respekt för att alla anställda på Näringsdepartementet inte har full koll på vad som sker på alla avdelningar, men visst borde fordonsindustrin vara en så aktuell och stor arbetsmarknads- och näringslivspolitisk fråga så att åtminstone avdelningen för Marknad och konkurrens samt statsstödsavdelningen skulle ha något hum? Garantin att ”detta fyller kalendrar” gör inte mig tryggare i förväntningen att regeringen och dess myndigheter tar ansvar och medverkar till utveckling inom fordonsindustrin som är så viktig för sysselsättningen.
Frågan gick vidare till riksdagsledamöterna när vi träffade några på kvällen. ”Inget nytt att något företag läggs ner”, ”Regeringen går inte in och driver företag som producerar det ingen vill ha”. Detta förutsätter jag att ingen regering gör, med det svaret var inte svaret på frågan! Fordonsindustrin är betydelsefull. Bilen, med klimatsmart teknik, kommer att behövas även i framtiden. OCH detta är en produktionsindustri där Sverige skulle kunna ta plats, ha en stark ställning på marknaden. Jag fick medhåll från Jennie Nilsson (S) Hylte, som lade till att det går 2,5 arbeten på varje bilarbetare, när man räknar in underleverantörer och tjänsteföretag.
Jag blev besviken på riksdagsledamöterna från regeringspartierna. Framför allt nu när de kommer från län där fordonsindustrin är stark och där arbetslösheten har ökat dramatiskt. Garantin ”Regeringsmedlemmar agerar febrilt. Det man vet är att man inte vet så mycket”. De borde veta, eller åtminstone fråga sina partikamrater i regeringen.
Minst 120 företag i Jönköpings län har leveranser till Saab som sin kärnverksamhet. Totalt är det mellan 3000-4000 arbetstillfällen som är i fara. Då kan man inte sitta still i båten från ansvarigt håll! Riskkapital och utvecklingspengar behövs istället för att racka ner på Volvo och Saabs kvalité och strosa i långbänk!
Usch, det här blev långt. Men jag är så upprörd över handlingsförlamningen!
När vi ändå träffade folk från Näringsdepartementet, Tillväxtverket och riksdagen passade jag på att ställa den akuta frågan vi kämpar med angående fordonsindustrins nedgång. Vad och hur jobbar regering och myndigheter med att stödja Saab så att man kan fortsätta verksamheten och dessutom utveckla den?
”Inte mitt bord, men några jobbar på” blev svaret. Jag har respekt för att alla anställda på Näringsdepartementet inte har full koll på vad som sker på alla avdelningar, men visst borde fordonsindustrin vara en så aktuell och stor arbetsmarknads- och näringslivspolitisk fråga så att åtminstone avdelningen för Marknad och konkurrens samt statsstödsavdelningen skulle ha något hum? Garantin att ”detta fyller kalendrar” gör inte mig tryggare i förväntningen att regeringen och dess myndigheter tar ansvar och medverkar till utveckling inom fordonsindustrin som är så viktig för sysselsättningen.
Frågan gick vidare till riksdagsledamöterna när vi träffade några på kvällen. ”Inget nytt att något företag läggs ner”, ”Regeringen går inte in och driver företag som producerar det ingen vill ha”. Detta förutsätter jag att ingen regering gör, med det svaret var inte svaret på frågan! Fordonsindustrin är betydelsefull. Bilen, med klimatsmart teknik, kommer att behövas även i framtiden. OCH detta är en produktionsindustri där Sverige skulle kunna ta plats, ha en stark ställning på marknaden. Jag fick medhåll från Jennie Nilsson (S) Hylte, som lade till att det går 2,5 arbeten på varje bilarbetare, när man räknar in underleverantörer och tjänsteföretag.
Jag blev besviken på riksdagsledamöterna från regeringspartierna. Framför allt nu när de kommer från län där fordonsindustrin är stark och där arbetslösheten har ökat dramatiskt. Garantin ”Regeringsmedlemmar agerar febrilt. Det man vet är att man inte vet så mycket”. De borde veta, eller åtminstone fråga sina partikamrater i regeringen.
Minst 120 företag i Jönköpings län har leveranser till Saab som sin kärnverksamhet. Totalt är det mellan 3000-4000 arbetstillfällen som är i fara. Då kan man inte sitta still i båten från ansvarigt håll! Riskkapital och utvecklingspengar behövs istället för att racka ner på Volvo och Saabs kvalité och strosa i långbänk!
Usch, det här blev långt. Men jag är så upprörd över handlingsförlamningen!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)